Dane podstawowe:
Tytuł dzieła:
Koszyk z papieru, Čičava
Autor:
Typ obiektu:
Technika i materiał:
Kolekcja:
Opis:
Okrągły, dwukolorowy: czerwono - niebieski, mały (niewielki) koszyk (koszyczek) wypleciony z długich, cienkich rurek (ruloników) z papieru gazetowego. Rurki (ruloniki) uzyskuje się przez nawinięcie na prosty, odpowiednio długi i cienki pręt metalowy. Nawijanie zaczyna się od jednego z narożników papieru, na pręt przyłożony w miarę możności równolegle do przekątnej paska papieru Takie ukośne nawijanie po przekątnej pozwala uzyskać rulonik (rurkę) dłuższy od boków papierowego paska równocześnie pozwala zachować formę rurki (rulonika) przez przyklejenie niemal punktowo drugiego narożnika. Wstępem do wyplatania jest przygotowanie szkieletu okrągłego dna (spodu) koszyka. Stanowi go osiem papierowych, spłaszczonych witek, złożonych po dwie, łącznie w cztery pary.; dwie niebieskie i dwie czerwone. Te cztery pary, naprzemiennie kolorami ułożone na sobie na krzyż, dają w sumie osiem promieniście rozchodzących się żeberek do wyplecenia na nich okrągłego dna (spodu) koszyka. Wykonane jest ono z dwunastu pojedynczych witek przeplatanych naprzemiennie kolorami. Wystające poza obwód dna (spodu) średnicy ok 11cm cztery pary podwójnych witek, po ich podgięciu do góry i rozdzieleniu na pojedyncze witki, dało na całym obwodzie 16 żeberek (słupków) do wyplecenia na nich całej bocznej powierzchni koszyka. Powierzchnia ta, wyraźnie rozchylająca się ku górze, powstała z tych szesnastu: ośmiu czerwonych i ośmiu niebieskich papierowych witek, przeplatanych, od najkrótszej do najdłuższej pomiędzy słupkami naprzemiennie od ich zewnętrznej i wewnętrznej strony. Dało to efekt pionowych, na przemian: czerwonych i niebieskich pól o odwrotnej kolorystyce na zewnątrz i wewnątrz koszyka. Wydatny i w miarę solidny pałąk uchwytu koszyka został wykonany przez przedłużenie i zarazem połączenie, dwóch naprzeciwległych par żeberek (słupków) dwoma odpowiednio długimi witkami. Dodatkowo, pałąk ten złożony z dwóch witek, został wzmocniony i pogrubiony przez okrężne, ścisłe owinięcie go jeszcze jedną, niebieską witką.
Wyrób ten, prezentujący się w efektownie, to poza samą technika wyplatania i wykonaniem go w rodzinie o tradycjach koszykarskich ( wikliniarskich, plecionkarskich ) nie wiele ma już wspólnego z koszykarskim rzemiosłem. Jest raczej przykładem użytkowej twórczości domowej, przeznaczonej na użytek własny oraz w najbliższym kręgu rodzinnym i sąsiedzkim. Wprawdzie wykonawczyni koszyka udaje się sporadycznie sprzedawać tego rodzaju wyroby, ale nie jest to jej podstawowe ani jedyne źródło dochodów. Bywa co najwyżej uzupełnieniem domowego budżetu. Jest natomiast przejawem inwencji i kreatywności, a ponadto faktycznej realizacji idei recyklingu, tak modnej i propagowanej obecnie, a którą Romowie praktykowali tak naprawdę od wieków.
Wyrób ten, prezentujący się w efektownie, to poza samą technika wyplatania i wykonaniem go w rodzinie o tradycjach koszykarskich ( wikliniarskich, plecionkarskich ) nie wiele ma już wspólnego z koszykarskim rzemiosłem. Jest raczej przykładem użytkowej twórczości domowej, przeznaczonej na użytek własny oraz w najbliższym kręgu rodzinnym i sąsiedzkim. Wprawdzie wykonawczyni koszyka udaje się sporadycznie sprzedawać tego rodzaju wyroby, ale nie jest to jej podstawowe ani jedyne źródło dochodów. Bywa co najwyżej uzupełnieniem domowego budżetu. Jest natomiast przejawem inwencji i kreatywności, a ponadto faktycznej realizacji idei recyklingu, tak modnej i propagowanej obecnie, a którą Romowie praktykowali tak naprawdę od wieków.
Technika i materiał:
Cechy fizyczne główne:
Materiał:
Wymiary:
średnica koszyka 18 cm, szer. całkowita ( z pałąkiem uchwytu) 21,5 cm, wys. (z uchwytem) 21,5 cm
Pochodzenie::
Postaci, obiekty, artefakty:
Atrybuty:
Informacje o autorze:
Autor:
Data urodzenia:
XX w.
Informacje o autorze:
Kobieta pochodząca z rodziny romskich koszykarzy z miejscowości Čičava, zajmująca się szyciem i drobnym rzemiosłem domowym. Dodatkowo wyplata koszyki z papieru.
Dane właścicielskie:
Właściciel:
Instytucja przechowywująca:
Data pozyskania zbiorów:
2013 r.
XXI w.
Historia pochodzenia:
Nabyty od wykonawczyni we wsi Čičava na Słowacji, w 2015 r.
Informacje o rekordzie:
Ostatnia modyfikacja:
19 sierpień
2024 r.
Numer identyfikacyjny:
257