Dane podstawowe:
Tytuł dzieła:
Jezus Chrystus, Bodaki
Autor:
Typ obiektu:
Technika i materiał:
Kolekcja:
Opis:
Na prostokątnym podobraziu wykrojonym w górze półokrągło, na żółtym malowanym tle ukazany został Chrystus na wprost, od kolan w górę. Ubrany jest w różowy chiton ze złotą lamówką wokół szyi oraz błękitny himation, którego żółta podszewka w formie wzorzystej lamówki zdobi jego krawędzie. Prawą dłoń wznosi przed sobą z gestem błogosławieństwa (benedicto latina), w lewej podtrzymuje błękitny glob zwieńczony złotym krzyżem. Postać Chrystusa niejako wyłania się zza obłoków, których półwieniec ukazany jest w dole obrazu. W lewym dolnym narożu umieszczony jest napis: 1902 С.И. Томасевичъ.
Ikona wykonana przez profesjonalnego malarza o dużych umiejętnościach technicznych i artystycznych. Jego paleta składa się jedynie z barw głównych: błękitu, czerwieni i żółci oraz bieli. Nakłada je i impastowo, i laserunkowo, bryłę modeluje i walorowo, i chromatycznie. Wykorzystując wszystkie barwy szerokimi, ekspresyjnymi pociągnięciami pędzla i wyraźnymi dynamicznymi plamami kształtuje fałdy chitonu. Tymi samymi farbami, ale kładzionymi nieco mniej dynamicznie, krótszymi, ale równie wyraźnymi pociągnięciami oddaje nie tylko plastyczność twarzy, ale wydobywa delikatność jej rysów i wnikliwość spojrzenia. Kilkoma, wydawać by się mgło, niedbałymi plamkami światła i liniami rysuje ornament na lamówkach szat. Równocześnie walorowo, przez stopniowe rozjaśnianie błękitu modeluje tkaninę himationu, rysując wyraźne długie linie rozświetleń na grzbietach draperii. Delikatnymi laserunkami oddaje bryłę globu, a także puszystość obłoków.
Ikona wykonana przez profesjonalnego malarza o dużych umiejętnościach technicznych i artystycznych. Jego paleta składa się jedynie z barw głównych: błękitu, czerwieni i żółci oraz bieli. Nakłada je i impastowo, i laserunkowo, bryłę modeluje i walorowo, i chromatycznie. Wykorzystując wszystkie barwy szerokimi, ekspresyjnymi pociągnięciami pędzla i wyraźnymi dynamicznymi plamami kształtuje fałdy chitonu. Tymi samymi farbami, ale kładzionymi nieco mniej dynamicznie, krótszymi, ale równie wyraźnymi pociągnięciami oddaje nie tylko plastyczność twarzy, ale wydobywa delikatność jej rysów i wnikliwość spojrzenia. Kilkoma, wydawać by się mgło, niedbałymi plamkami światła i liniami rysuje ornament na lamówkach szat. Równocześnie walorowo, przez stopniowe rozjaśnianie błękitu modeluje tkaninę himationu, rysując wyraźne długie linie rozświetleń na grzbietach draperii. Delikatnymi laserunkami oddaje bryłę globu, a także puszystość obłoków.
Technika i materiał:
Cechy fizyczne główne:
Materiał:
Pochodzenie::
Postaci, obiekty, artefakty:
Typy postaci/obiektu:
Atrybuty:
Inskrypcje:
1902 С. И. Томасевичь
Informacje o autorze:
Autor:
Data urodzenia:
1859 r.
XIX w.
Miejsce urodzenia:
Mikulińce
Data śmierci:
1932 r.
XX w.
Informacje o autorze:
Pochodził ze Lwowa. Uczył się w Zbarażu u malarza cerkiewnego Ilka Koprowskiego i w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Poza Bodakami, namalował także ikony do ikonostasów w Zyndranowej oraz Turynce i Butynach koło Żółkwi.
Dane właścicielskie:
Instytucja przechowywująca:
Historia pochodzenia:
Cerkiew grecko-katolicka pw. Św. Dymitra w Bodakach
Informacje o rekordzie:
Ostatnia modyfikacja:
31 maj
2024 r.
Numer identyfikacyjny:
188