1/4
Cyganka z naręczem koszyków, Ferdinand Koci, Albania

Data dzieła:

1991 r. - 1992 r., XX - XX w.

Technika i materiał:

Opis:

Barwny wizerunek  Cyganki (Romni) z naręczem koszyków, tempera na kartonie, w czarnym Passe-partout, oprawiony w antyramę i pleksi. Wykonany przez romskiego artystę urodzonego w Albanii.
Dane podstawowe:

Tytuł dzieła:

Cyganka z naręczem koszyków, Ferdinand Koci, Albania

Data dzieła:

1991 r. - 1992 r., XX - XX w.

Technika i materiał:

Opis:

Wizerunek przedstawia romską kobietę o ciemnej karnacji, czarnowłosą, bosonogą, niosącą w zgiętych do góry rękach dwa naręcza powiązanych ze sobą kilkunastu  koszyków. Wzrok przyciąga obszerna, jaskrawo czerwona spódnica w czerwono-czarny z zielenią i żółcią motyw kwiatowy oraz z pasmem białej koronki na poziomie kolan. Z pod tej spódnicy  wystają dwa rąbki, szarej i zielonej spódnic w okrągłe grochy i drobne kwiatki. Od góry spódnicę  częściowo przesłania fioletowa   kamizelka w biało czerwone kółka , obszyta z przodu białą koronkowa lamówką. Z pod spiętej tylko jedną haftką, rozchylonej na piersi kamizelki widoczny jest niewielki, szarawy, bo zacieniony, fragment białej bluzki. Jej większy, intensywnie rozświetlony biały fragment widoczny jest tylko na prawym ramieniu i rękawie zgiętej do góry ręki,  trzymającej sznurek z całym pękiem 6 - 7 beżowo-żółto-brązowych koszyków  Lewa, zacieniona ręka  prawie ginie w podobnie trzymanym drugim pęku koszyków.

          Głowa i twarz kobiety, o lekko rozchylonych ustach, okolona jest intensywną czernią włosów, na tle której kontrastuje jasne kółeczko srebrnego kolczyka przy lewym uchu.

           Wokół głowy wije się nieregularne, cienkie i zwiewne pasemko żółto-pomarańczowej chusty częściowo spływającej też na ramiona i z  przodu, pomiędzy policzkiem i prawą dłonią trzymającą sznur z koszykami. Na brązowawej szyi wyraźnie odcinają się dwa wianuszki białych korali, a na piersi, nad koszulą, wianuszek  naszyjnika z żółtych, drobnych monet.

 Z pod obszernych spódnic wyłaniają się rozstawione bose stopy szybko idącej kobiety. Jej intensywnie barwna postać wypełnia prawie całą powierzchnię malunku, wyraźnie, ale też bez przesady odcinając się od szaro-zielonkawego tła. W lewym dolnym rogu widnieje żółta sygnatura z   połączonych razem w jedną całość liter F i K. 

                            Okazuje się że ten barwny wizerunek obwieszonej koszykami romskiej kobiety nie jest tylko i wyłącznie wytworem wyobraźni i inwencji artysty ale kreatywnym naśladownictwem istniejącego dzieła.  Bezsprzecznym  wytworem jego wyobraźni jest cała kolorystyka obrazka. Istnieje bowiem, dostępne w Internecie, czarno-białe zdjęcie  postaci, utrwalonej w bardzo podobnej,   niemal identycznej sytuacji. Autorem zdjęcia jest współczesny hiszpański grafik i fotograf, autor wielu zdjęć Romów hiszpańskich, ale też z innych krajów Europy. Postać   na zdjęciu wydaje się bardziej statyczna, jakby zatrzymała się wpół kroku aby frontalnie pozować do fotografii. Jej ubiór jest o wiele prostszy, mniej złożony i nie   sugeruje tak bogatej palety kolorów. Na szyi ma łańcuszek z medalionem. Jasna chusta na głowie udrapowana jest bardzo podobnie jak na obrazku. Natomiast identyczny sposób trzymania powiązanych ze sobą koszyków, ich wzajemny układ, nie pozostawia już żadnej wątpliwości że postać ze zdjęcia jest pierwowzorem namalowanej przez romskiego artystę.
Technika i materiał:

Cechy fizyczne główne:

Wymiary:

32,5 x 22,5 cm., z oprawą 50,5 x 40,5 cm
Postaci, obiekty, artefakty:
Informacje o autorze:

Data urodzenia:

1962 r. XX w.

Informacje o autorze:

Rom z Albanii, urodzony w 1962 r. ukończył studia artystyczne w Paryżu, obecnie przebywa w Wielkiej Brytanii.
Dane właścicielskie:

Właściciel:

Data pozyskania zbiorów:

1993 r. XX w.

Historia pochodzenia:

Obraz nabyty od artysty, przy okazji jego pobytu w Tarnowie w 1993 r.
Informacje o rekordzie:

Ostatnia modyfikacja:

09 wrzesień 2024 r.

Numer identyfikacyjny:

260