Dane podstawowe:
Tytuł dzieła:
Archanioł Michał, Brzeźnica
Autor:
Typ obiektu:
Kolekcja:
Opis:
Archanioł Michał ujęty został w całej postaci, na wprost, w statycznej, hieratycznej pozie, z białymi skrzydłami, z jedną stopą nieznacznie wysuniętą, we wzrokiem skierowanym nieco w dół. Ubrany jest w białą koszulę z szerokimi marszczonymi rękawami, pod którymi założone metalowe karwasze, na niej pancerz łuskowaty i zarzucony nań ciemnobłękitny himation. W prawej dłoni trzyma miecz zwrócony odkrytą białą głownią do góry, w lewej tarczę z owalnym błękitnym wzmocnieniem (umbem?) w centrum i z licznymi guzami nitów wokół środka i wzdłuż krawędzi. Archanioł ukazany jest jako młody mężczyzna o regularnych rysach, dużych oczach, wydatnych ustach, z półdługimi ciemnymi włosami spiętymi opaską, zw. tenią i głową otoczoną żółtym okręgiem nimbu. Tło malowane, błękitne w górze, w dole czerwone, jakby rozognione.
Ikona wykonana przez profesjonalnego malarza o wykształceniu akademickim, w tzw. stylu realistycznym. Choć postać otoczona jest wyraźnym konturem, silnie oddzielającym od tła, to jest w pełni plastyczna, z przekonywująco uzyskaną iluzją trzeciego wymiaru. Delikatny modelunek walorowy buduje plastyczność partii karnacji, miękkość fałdów płaszcza i rękawa koszuli. Gładkie plamy barwne oddają twardość metalu, a umiejętny rozkład świateł znaczy wybrzuszenie tarczy i nitów na niej. Farba kładziona tak cienkimi laserunkami, że w wielu miejscach przebija faktura podobrazia, z licznymi otworami po ksylofagach.
Ikona wykonana przez profesjonalnego malarza o wykształceniu akademickim, w tzw. stylu realistycznym. Choć postać otoczona jest wyraźnym konturem, silnie oddzielającym od tła, to jest w pełni plastyczna, z przekonywująco uzyskaną iluzją trzeciego wymiaru. Delikatny modelunek walorowy buduje plastyczność partii karnacji, miękkość fałdów płaszcza i rękawa koszuli. Gładkie plamy barwne oddają twardość metalu, a umiejętny rozkład świateł znaczy wybrzuszenie tarczy i nitów na niej. Farba kładziona tak cienkimi laserunkami, że w wielu miejscach przebija faktura podobrazia, z licznymi otworami po ksylofagach.
Technika i materiał:
Cechy fizyczne główne:
Materiał:
Pochodzenie::
Postaci, obiekty, artefakty:
Typy postaci/obiektu:
Atrybuty:
Tło:
Tło malowane, błękitne w górze, w dole czerwone, jakby rozognione.
Informacje o autorze:
Informacje o autorze:
W literaturze przedmiotu wymieniany jest malarz warszawski Michałowski. Informacji tej nie udało się zweryfikować.
Dane właścicielskie:
Instytucja przechowywująca:
Data pozyskania zbiorów:
1937 r.
XX w.
Historia pochodzenia:
Ikonostas, do którego należy ikona Archanioła Michała na wrotach diakońskich pochodzi z nieistniejącej cerkwi Pokrow Przenajświętszej Bogarodzicy w Kozienicach. Cerkiew została rozebrana w latach 1937-1938, a jej wyposażenie przeniesiono do kościoła w Brzeźnicy.
Informacje o rekordzie:
Ostatnia modyfikacja:
03 czerwiec
2024 r.
Numer identyfikacyjny:
198