3
Miasto położone jest na pograniczu wielu narodów, kultur i religii, stąd jego dziedzictwo jest różnie odczytywane. Grecy znajdują w nim potwierdzenie śladów własnej starej kultury, języka oraz religii prawosławnej. Albańczycy łączą powstanie Moskopola z narracjami o początku ich państwowości i języka. Rumuni podkreślają pokrewieństwo języka Aromanów z ich własnym, szukając wspólnych początków i  próbując traktować dziedzictwo aromańskie jako część swojej własnej tradycji narodowej.  Bułgarzy, Serbowie i Macedończycy z Północnej Macedonii doszukują się w jego historii wątków słowiańskich, zwłaszcza w konotacjach religijnych, artystycznych i wpływach pobliskiego Ochrydu na życie religijne Moskopola.
Zdjęcie: Greckie inskrypcje zachowane w cerkwi św. Atanazego w Moskopolu. W Imperium Osmańskim język grecki w czasach największego rozwoju miasta stanowił język prawosławnych elit, a wszystkie cerkwie podlegały wtedy Patriarchatowi Konstantynopola.